W ostatnim tygodniu wakacji zapraszamy na kameralny, domowej roboty, festiwal muzyki tradycyjnej Roztocza i okolic.
Na wieczornych koncertach – potańcówkach zagrają lokalne orkiestry dęte oraz grupy z całej Polski kontynuujące taneczny repertuar kapel smyczkowych z Roztocza i nie tylko.
Fanfara to także intensywna szkoła muzycznej praktyki – tradycyjnego śpiewu roztoczańskiego oraz muzyki instrumentalnej w wydaniu kameralnych składów smyczkowych i rozbudowanych składów dętych.
DO TAŃCA ZAGRAJĄ m.in:
Warsztaty mają na celu dogłębniejsze poznanie danego aspektu, zajęcia w różnych formach trwają 3-5 h dziennie
#Ośpiewać wesele – śpiew dla kobiet – (27-31.08) Ćwiczenia głosowe i pieśni z Roztocza Gorajskiego. Dla bardziej doświadczonych i zupełnie niedoświadczonych. Agata Harz i Agnieszka Szokaluk-Gorczyca
# Kapela Zdebrz – sesja instrumentalna (27-31.08)
Dla grających (skrzypce, basy, bębny, flety, klarnety i in.). Roztoczański repertuar i style, wspólna gra do tańca. Remigiusz Mazur-Hanaj, Jarek Cendrowski, Piotr Herda
# Fanfara Fanfara – instrumenty dęte ( 28-31.08) Dla grających. Warsztaty z gry w tradycyjnej, roztoczańskiej orkiestrze dętej oparte na dawnym repertuarze tanecznym, prowadzenie: muzycy Orkiestry Dętej z Goraja oraz Filip Majerowski, Karol Majerowski, Jakub Zimończyk
dodatkowo:
# wstęp do orkiestry – instrumenty dęte dla początkujących (28-31.08)
# Ośpiewać wesele – spotkania otwarte. (30, 31.08) Rola i repertuar pieśni w cyklu weselnym – prezentacja/wykład. Agata Turczyn (wstęp wolny)
# Nuta w kadrze – fotografia wydarzeń muzycznych (29-31.08) Prowadzi Marcin Pietrusza
Szczegółowe opisy warsztatów oraz informacje o prowadzących i wykonawcach poniżej
W przypadku udziału w warsztatach oraz korzystania z noclegów/wyżywienia konieczne wcześniejsze zgłoszenia (szczegóły i formularz zgłoszeniowy poniżej).
KARNETY/BILETY
Karnet weekendowy – bez warsztatów (czwartek-sobota/niedziela) – 50 zł (lub 20 zł/dzień)
warsztaty: (ceny za cały cykl)*
*Karnet warsztatowy na cały cykl dotyczy również koncertów itp. Nie ma potrzeby wykupywania karnetu weekendowego.
ZAKWATEROWANIE I WYŻYWIENIE
Zakwaterowanie w Agroturystyce „Pod lipą”:
Wyżywienie w w Agroturystyce „Pod lipą”: 40 zł/dzień – solidne śniadanie + obiadokolacja + dostęp do serwisu kawowego i napojów
ZNIŻKI na zakwaterowanie i wyżywienie:
dzieci do lat 4 – bezpłatnie
dzieci od 5 do 8 lat – 50% ceny
Dbamy o Ziemię, klimat i zwierzęta dlatego serwujemy wyłącznie posiłki wegetariańskie! Brak dostępu do kuchni. W miejscowości jest sklep spożywczy z najpotrzebniejszymi artykułami. Większe zakupy w Radecznicy, Frampolu, Szczebrzeszynie (5-20 km).
Przykładowe kalkulacje:
W celu wysłania zgłoszenia prosimy wypełnić formularz zgłoszeniowy online
Przed wypełnieniem prosimy o zapoznanie się z zasadami udziału
#Ośpiewać wesele – śpiew dla kobiet – 27-31.08
Ćwiczenia głosowe i nauka pieśni z Roztocza Gorajskiego. Zajęcia odbywać się będą w trybie całodziennym (ok 4 godzin dziennie). Poprowadzą je wymiennie Agata Harz i Agnieszka Szokaluk-Gorczyca.
Cykl uroczystości i zabaw towarzyszących zawarciu małżeństwa był dawniej jednym z najbardziej przesyconych muzyczną praktyką momentów wiejskiego życia. Współcześnie wesele jest jednym z nielicznych momentów, gdzie obecność tradycyjnych pieśni w swojej użytkowej funkcji zdaje się mieć rację bytu i może spełnić swoja rolę.
Główna uwaga skupiona będzie na repertuarze weselnym i okołoweselnym, pieśniach obrzędowych i przyśpiewkach na melodie taneczne. W programie nie zabraknie również kilku kołysanek i innych pieśni o użytkowym charakterze.
Zajęcia odbywać się będą równolegle w dwu podgrupach zróżnicowanych poziomem doświadczeń i zaawansowania uczestniczek. Warsztat jest więc dostępny również dla pań, które dopiero chcą zacząć praktykę tradycyjnego śpiewu czy śpiewu w ogóle. Zwłaszcza dla przyszłych druhen weselnych! W programie również spotkania śpiewacze z wybitnymi śpiewaczkami z okolicy.
# Ośpiewać wesele – spotkania 30, 31.08 godz 18.00 wstęp wolny
Uzupełnieniem pracy warsztatowej będzie cykl otwartych prezentacji na temat etapów tradycyjnego weselnego cyklu obrzędowego, roli pieśni i muzyki w ich przebiegu oraz przypisanego do poszczególnych momentów repertuaru. Opowieść z uwzględnieniem materiałów etnograficznych z regionu z wykorzystaniem archiwalnych nagrań z Roztocza – Agata Turczyn. Główna uwaga poświęcona będzie tym momentom weselno-ślubnego festiwalu, które w dzisiejszych realiach zachowały ślad ceremonialnego charakteru i mogą być przestrzenią obecności tradycyjnego śpiewu. W miarę potrzeby będzie też czas na dzielenie się doświadczeniami z eksperymentów implementowania tradycyjnych pieśni i innych form muzycznych na współczesnych weselach.
# Kapela smyczkowa i nie tylko
Pięciodniowa sesja dla instrumentalistów chcących poznać roztoczański repertuar i style gry, popróbować wspólnej gry do tańca w składach kameralnych i bardziej rozbudowanych. Moderatorami grupy będą Remigiusz Mazur-Hanaj i Jarek Cendrowski, przy wsparciu Piotra Herdy.
Praca dotyczyć będzie głównie tanecznego repertuaru poznanego przez prowadzących podczas własnej nauki od roztoczańskich muzykantów, badań terenowych oraz z nagrań archiwalnych.
Zapraszamy skrzypków (skrzypistki, skrzypistów i skrzypaczki), tudzież flety, basy, klarnety, no i bębny. Zajęcia przeznaczone są dla osób przynajmniej jako-tako otrzaskanych z grą, dysponujących własnymi instrumentami.
Przewidujemy pracę rozłożoną na cały dzień z przestrzenią indywidualną, zmianami ról, z czasem na pracę w podgrupach i sekcjach.
Zaplanowano również skrzypcowe spotkanie robocze ze Stanisławem Głazem, jednym z ostatnich na Roztoczu skrzypków wiejskich, ogromnie doświadczonym i utytułowanym muzykiem, świetnym nauczycielem
Przedmiotem pracy będą utwory taneczne oraz specyfika gry kapel z Roztocza Zachodniego ( m.in. okolice Frampola, Goraja, Radecznicy, Szczebrzeszyna) w pewnym stopniu również z okolic Tomaszowa Lubelskiego: indywidualne i wspólne wykonanie melodii, rytmika, bębnienie, sekund, a wszystko to we wzajemnej relacji i relacji do tancerzy.
Fanfara Fanfara – instrumenty dęte do tańca – dla grających (4 dni)
Od lat międzywojennych na Zachodnim Roztoczu muzyczne życie, wesela i większe potańcówki zdominowały kilkunastoosobowe formacje dęte, których taneczny repertuar był w dużej części zakorzeniony w lokalnej tradycji. W najbliższym sąsiedztwie Chłopkowa działało ich kilkanaście, w tym tuż za miedzą słynne orkiestry w Jędrzejówce i Zaburzu.
Warsztaty oparte będą na repertuarze tanecznym dawnych orkiestr z Jędrzejówki i Łady, których kontynuacją jest współczesna orkiestra gorajska.
Zajęcia odbywać się będą częściowo w 3 podgrupach instrumentów (ciężkie blaszane, trąbki i kornety, dęte drewniane) oraz częściowo w pełnym składzie, a na podsumowanie wspólna gra dla tancerzy. Pracować będziemy nad tanecznym repertuarem Orkiestry Dętej z Goraja – pojawić mogą się podróżniaki, oberki, polki, walce, foxtroty i tanga. Kapelmistrzem orkiestry jest pan Józef Czerw – muzykant o 70-letnim doświadczeniu gry zarówno w orkiestrach dętych, jak i innych kapelach grających do tańca. Do udziału przydatny będzie własny instrument i umiejętność gry w stopniu średnio-zaawansowanym, włączając to umiejętność czytania nut lub gry ze słuchu.
W zajęciach w sekcjach wezmą udział muzykanci orkiestry z Goraja (dawniej członkowie i kapelmistrze orkiestr m.in. z Jędrzejówki i Łady). Moderować będą je: Filip Majerowski (sekcja „ciężkiej blachy”), Karol Majerowski (sekcja trąbek i kornetów) oraz Kuba Zimończyk (sekcja dęte drewniane) – muzycy związani zarówno z klasycznymi orkiestrami dętymi w Wielkopolsce i na Lubelszczyznie, współtwórcy Warszawsko-Lubelskiej Orkiestry Dętej oraz członkowie kapel grających muzykę tradycyjną i nie tylko (Bonanza, Przodki, We Call It a Sound).
UWAGA Na warsztaty orkiestrowe mamy pulę mocno ulgowych (30 zł/cykl) miejsc dla muzyków z regionu – członków orkiestr, uczniów szkól muzycznych lub indywidualistów. Zapraszamy do kontaktu mailowego.
# Wstęp do orkiestry! Dęte dla mniej zaawansowanych (4 dni)
Zajęcia z podstaw orkiestrowego grania dla tych, którym instrument i gra na nim nie są całkiem obce, ale nie czują się jeszcze na siłach by wstąpić do grupy zaawansowanej. Jeśli więc gracie już trochę na trąbce, klarnecie, sakshornie, puzonie czy tubie (lub innych instrumentach dętych), potraficie w nie odpowiednio zadąć, zagrać czysto gamę oraz proste melodie – śmiało możecie dołączyć. Zajęcia będą dostosowane do grupy i poziomu zaawansowania na poszczególnych instrumentach – nauczymy się grać partie akompaniujące, ale i prostsze melodie z repertuaru roztoczańskich orkiestr. Zajęcia trwają ok. 1 h dziennie. Warsztaty zostaną uruchomione, jeśli zbierze się odpowiednia liczba chętnych. Zajęcia poprowadzą: Filip Majerowski, Karol Majerowski, Kuba Zimończyk
Nuta w kadrze – fotografia wydarzeń muzycznych (czwartek-sobota)
Dla fotografów-hobbystów. Zajęcia praktyczne poświęcone fotografii reportażowej i dokumentacji fotograficznej koncertów, potańcówek itp. Jak oddać nastrój i muzykę w obrazie? Jak radzić sobie z warunkami świetlnymi, ruchem i innymi wyzwaniami?
W programie trochę teorii i techniki, praktyczne ćwiczenia, konsultacje, prace domowe i omówienie zdjęć. Prowadzenie Marcin Pietrusza – fotograf, reporter.
Łączenie warsztatów? Z uwagi na duży wymiar czasowy pogodzenie udziału w dwu różnych cyklach zajęć może być niełatwe. Godziny spotkań grupy fotograficznej zostaną uzgodnione z maks. możliwym dopasowaniem do grafików poszczególnych uczestników. Większych kłopotów nie powinno sprawiać połączenie zajęć orkiestrowych z innymi. Natomiast praca kapeli smyczkowej i grup śpiewaczych na pewno bedzie kolidowała. Od zdesperowanych natomiast chętnie przyjmiemy podwójne wpłaty 😉
Agata Harz
Śpiewaczka i trenerka głosu. Od lat 90-tych zajmuje się tradycyjnymi technikami śpiewu. wykorzystując je w pracy edukacyjnej i artystycznej. Uczestniczyła w wielu projektach w obszarze muzyki dawnej, teatru i współczesnej muzyki eksperymentalnej. Jest m.in. współtwórczynią awangardowej grupy „Księżyc”. wokalistka „Bractwa Ubogich”, pierwszej w Polsce kapeli zajmującej się polską muzyką tradycyjną „in crudo”, wokalistka zespołu „Pies szczeka” oraz „Wędrowiec”. Jej zainteresowania w dziedzinie muzyki wiejskiej skupiają się na Roztoczu i Lubelszczyźnie. Jest propagatorką stylu i repertuaru pochodzącej z Chłopkowa Anny Malec.
Agnieszka Szokaluk-Gorczyca
Od 20 lat zajmuje się nauką, wykonawstwem, dokumentacją i popularyzacją tradycji śpiewaczych, głównie południowej Lubelszczyzny i Polesia Lubelskiego, wielokrotnie podejmując artystyczną współpracę z wybitymi śpiewaczkami z tych regionów. Uczestniczka wielu projektów edukacyjnych i scenicznych ( m.in. Zespół Fundacji Muzyka Kresów, zespół Ewy Grochowskiej, „Muzyka jednej wsi – Łukowa”, Podróżniczy Kolektyw Skrzypcowy, „Roztocze Kolberga”). Od 2007 prowadzi warsztaty śpiewacze, również w środowiskach lokalnych, często wspólnie z wiejskimi śpiewaczkami (m.in. Janina Chmiel, Zofia Sulikowska, Janina Kowalczuk, zespoły z Łukowej, Osowna, Rozkopaczewa). Współredaktorka encyklopedii MuzykaRoztocza.pl oraz nagradzanych płyt i antologii poświęconych muzyce okolic Goraja, Szczebrzeszyna i Polesia Lubelskiego
Marcin Pietrusza
Fotograf, reporter, współpracownik m.in. Magazynu Lajf. Od lat stale współpracuje z Warsztatami Kultury, Ośrodkiem „Rozdroża”, Centrum Spotkania Kultur i innymi instytucjami artystycznymi w autorskim stylu dokumentując koncerty, spektakle, festiwale, zarówno kameralne, jak i „wielkosceniczne” międzynarodowe projekty. Współpracuje też z agencjami reklamowymi i promocyjnymi jako fotograf i asystent operatora kamery. Realizuje sesje fotograficzne, prowadzi zajęcia z fotografii cyfrowej i analogowej.
Remigiusz Mazur-Hanaj
Muzyk, etnograf, animator i dokumentator tradycyjnej kultury etnomuzycznej. Od 1992 zajmuje się badawczo i wykonawczo tradycjami muzycznymi Roztocza. Pomysłodawca, realizator wielu inicjatyw edukacyjnych i wydawniczych. Organizator taborów (m.in. 6 edycji na Roztoczu – w Kocudzy, Szczebrzeszynie i Narolu) Redaktor serii płytowej „In crudo”, scenarzysta filmów dokumentalnych, autor audycji radiowych, juror Festiwalu w Kazimierzu Dolnym. Jako muzyk wykonuje muzykę tradycyjną (Bractwo Ubogich, Wędrowiec, Pies Szczeka i in) oraz autorską i eksperymentalną (Księżyc, Nagrania terenowe Snów) http://www.muzykatradycyjna.pl/pl/leksykon/ludzie-i-zespoly/nowe-pokolenie/articles/remigiusz-mazur-hanaj
Jarosław Cendrowski
Skrzypek, śpiewak, lirnik, członek kapeli Przodki, duetu Cendrowski-Pikula i grupy śpiewaczej 60 Zwrotek Na Godzinę. Od pięciu lat zgłębia skrzypcowy styl gry Roztocza oraz wschodniej Wielkopolski i regionu Sieradzkiego, uczeń skrzypków: Stanisława Głaza i Józefa Tomczyka. Pasjonat historii Roztocza Zachodniego.
Zapisz się na Newsletter Towarzystwa dla Natury i Człowieka